Nieuwsbericht

CBM-bestuur in beeld: Sebastiaan Sanders

Profielfoto van Iris van Wijck
7 juni 2023 | 2 minuten lezen

Het bestuur van Koninklijke CBM bestaat uit twaalf gedreven ondernemers met hart voor onze branche. In de komende nieuwsbrieven stellen we onze bestuurders graag aan jullie voor. Deze keer: Sebastiaan Sanders.


Sebastiaan Sanders, CEO Leolux

Leolux
‘Leolux is een derde generatie familiebedrijf dat al negentig jaar designmeubelen op bestelling maakt. We hebben eigen fabrieken in Venlo en Hongarije en maken meubels van grondstof tot eindproduct. Producten maken die lekker zitten, is iets wat veel bedrijven kunnen. Net als het maken van producten met een uitgesproken design, maar die zitten vaak voor geen meter. Onze producten kenmerken zich door hun bijzondere design én zitcomfort. Die combinatie is voor ons even cruciaal als kenmerkend.’

Aan ambitie geen gebrek
‘We zijn zowel een maakbedrijf als een merk. Onze ambitie wat betreft het maakbedrijf is om de grootste en meest moderne meubelproducent van West-Europa te zijn. In de jaren 90 was de verwachting dat de maakindustrie volledig naar Azië zou verhuizen, gelukkig is dat niet de realiteit geworden. Wij werken dagelijks met 440 medewerkers in een omgeving waarin ook veel geautomatiseerd is. Die omstandigheden willen we verder optimaliseren. Daarnaast werken we toe naar een situatie zonder voorraad zodat we alleen nog maar materiaal gebruiken dat 100% zeker een doel gaat dienen. Onze ambitie op merkniveau is het verder invullen van de behoeften van onze klanten zodat we niet alleen binnen Nederland, maar ook op Europees niveau een leidende rol hebben.’

Lidmaatschap van CBM is een must
‘We zijn in Nederland een grote speler, maar op Europees niveau nog slechts een klein jongetje. CBM kan ons helpen hierin te groeien. Dat doet onze branchevereniging onder meer door Nederlandse merken en bedrijven in Europa op de kaart te zetten, door te lobbyen inzake Europese regelgeving en door Nederlandse bedrijven te verenigen. In mijn ogen is lidmaatschap van CBM een verantwoordelijkheid. Deze club biedt zoveel waarde voor de branche -denk aan kennis over regelgeving, bijdrage aan de cao enzovoort- daar moet je ook een stukje aan teruggeven. Zij rijden namens onze branche naar Den Haag, omdat wij daar als individuele bedrijven geen tijd voor hebben. Ik zie het ook als mijn verantwoordelijkheid om bedrijven binnen de branche die nog geen lid zijn hiertoe aan te moedigen.’

‘Dat teruggeven gaat in mijn situatie nog een stapje verder. Als bestuurslid probeer ik mijn steentje bij te dragen aan het succes van onze branche. Actieve deelname van een bedrijf als het onze geeft ook gewicht aan de vereniging en de branche. Ik geloof bovendien heilig in samenwerking. De tijd dat we met de rug naar elkaar toe onze eigen kennis beschermden, ligt achter ons. Of je nu collega, klant of leverancier bent, werk samen! Deel jouw kennis! Wanneer de branche slimmer wordt, ontwikkelt ieder bedrijf zich sneller. Bel of mail me gerust als je de mogelijkheid ziet om samen te werken of kennis te delen.’