Document

Formats voor medewerkers

Profielfoto van Miranda Oosdijk
26 maart 2024 | 1 minuut lezen

Het centraal stellen van de medewerker heeft de afgelopen jaren een boost gekregen: wat hebben medewerkers echt nodig om de beste versie van zichzelf te zijn? Je moet als werkgever maatwerk kunnen bieden omdat ieder mens anders is. 

Het belang van dialoog
De meeste leidinggevenden en werkgevers zeggen dat ze de medewerkers zeer regelmatig spreken. Dat is dan vaak op de werkvloer of aan de koffietafel. Dit is anders dan een een-op-een gesprek met de medewerker. Door de juiste vragen te stellen en de medewerker zich te laten voorbereiden op het gesprek komt er een betere dialoog tot stand. Dit is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een beoordelings- of functioneringsgesprek waarbij de leidinggevende in veel gevallen meer aan het zenden is. Als er sprake is van dialoog, krijgt de medewerker de ruimte om te bespreken wat hij/zij nodig heeft. Dat kan gaan om opleiding of ontwikkelingsbehoefte maar het kan ook betrekking hebben op de privésituatie of samenwerking in het team. Alles wat impact heeft op het werkplezier en het goed kunnen functioneren kan aan bod komen. 

Hoe pak je het aan? 
Om een goede dialoog met de medewerker te hebben zijn gespreksformats ontwikkeld die dit mogelijk maken. Bekijk de verschillende documeten hieronderd voor de gespreksformats.