Afscheid van een man met een missie
Vrijdag 31 oktober was een bijzondere dag voor de interieurbouw en meubelindustrie: onze algemeen directeur Kees Hoogendijk beleefde zijn laatste werkdag bij Koninklijke CBM. Na 12,5 jaar aan het roer neemt hij afscheid van een branche die hij hielp vernieuwen en toekomstbestendig maakte.
De mooiste baan die ik ooit heb gehad
Als Kees terugblikt op zijn tijd bij CBM verschijnt er direct een glimlach. ‘Ik heb een heleboel mooie banen gehad,’ vertelt hij. ‘Maar die bij CBM was by far de leukste. Ik kwam binnen in een branche die, na twee financiële crises, op haar kont lag. De helft van de werkgelegenheid was weg, 40 procent van de bedrijven was verdwenen en CBM moest op haar beurt afscheid nemen van de helft van het personeel. Toen hebben ze mij benaderd om samen met de andere helft van het team de branche opnieuw uit te vinden. Dat was mijn uitdaging.’ Wat anderen als een lastige opgave zouden zien, zag geboren Rotterdammer Kees Hoogendijk als een kans. ‘Hier zette ik graag mijn tanden in. Ik vind het geweldig om iets op te bouwen, koers te zetten en mensen hierin mee te nemen. In deze periode werd nog maar eens bevestigd dat dit echt een fantastische sector is. De maakindustrie van interieur en meubel is letterlijk in elk gebouw aanwezig. Wat we maken, is overal: in woningen, kantoren, ziekenhuizen, restaurants. Het is een branche die grossiert in trots, passie en vakmanschap.’
De koers naar duurzaamheid
Samen met adjunct directeur Kees Zwetsloot zette hij een koers uit die CBM blijvend zou veranderen. ‘We zijn met elkaar gaan kijken naar de juiste richting voor de branche. Dat was wat ons betreft de kant waar de muziek harder wordt,’ zegt Hoogendijk met een glimlach. ‘Dat we de aarde op een goede manier wilden doorgeven aan de volgende generaties, was evident. Het werd wat ons betreft tijd om daar beleid op te maken. Dus milieu, circulariteit en duurzaamheid werden onze thema’s van de toekomst.’ Die focus bleek visionair. In een tijd waarin duurzaamheid nog geen vanzelfsprekend onderwerp was, liep CBM voorop. ‘In het begin keken mensen me aan alsof we gek waren,’ lacht hij. ‘De branche was ervan overtuigd dat niemand meer wilde betalen voor een bank omdat hij duurzaam was. We moesten dus niet alleen beleid maken, maar ook de attitude van de leden veranderen en dat is het moeilijkste wat er is. We hebben een verhaal gebouwd en stap voor stap draagvlak gecreëerd.’
Van visie naar daadkracht
De door de Nederlandse en Europese overheid genomen maatregelen op het gebied van duurzaamheid ondersteunden de nieuwe koers van Koninklijke CBM. ‘Zeker toen we deel mochten nemen aan de circulaire tafels. De koers kreeg vorm met concrete initiatieven als Matras Recycling Nederland (MRN) en Wood Loop. MRN ontstond om het matrasprobleem aan te pakken. Er worden een miljoen matrassen per jaar afgedankt. Tot 2022 belandden deze matrassen standaard in de verbrandingsoven. Vandaag de dag wordt een groot deel van gebruikte matrassen via deze regeling aangeboden voor recycling. Wood Loop is op haar beurt opgericht om te voorkomen dat plaatmateriaal onnodig wordt verbrand. Dat zijn geen papieren plannen, maar echte, werkende systemen. Dat is typisch CBM -en ook een tikje Rotterdams- niet lullen maar poetsen.’
Hoogendijk spreekt met grote waardering over zijn compaan Kees Zwetsloot. ‘We waren een gouden duo. Ik mocht de leuke plannen verzinnen, maar ik moest met die plannen wel altijd naar dokter Zwetsloot. Hij dacht mee over de uitvoering en creëerde het businessmodel. Ik was het gaspedaal, hij de rem. Zo vlogen we nooit uit de bocht. Dat werkte fantastisch, voor ons als duo en vooral voor de branche.’
Be good and tell about it
De liefde voor de mkb-ondernemer loopt als een rode draad door het verhaal van Kees Hoogendijk. ‘Ik heb mijn hele carrière gelobbyd voor onze mkb-ondernemers,’ zegt hij. ‘Ik heb zoveel bewondering voor deze mensen. Ze werken keihard, maken prachtige producten en gaan na oplevering vol energie door naar het volgende project. Maar degene die het maakt, wordt zelden in het zonnetje gezet. Mijn oproep is: be good and tell about it. Laat zien wat je maakt, wees trots. Dat geldt voor de ondernemers, maar ook voor CBM zelf.’
Een sterk team
Kees heeft vaak in de spotlight gestaan, maar hij schuift de eer steevast door naar zijn team. ‘Na die zware reorganisatie hebben we stap voor stap een professioneel team opgebouwd. Daar ben ik zó trots op! Kees en ik waren de coaches van een voetbalteam dat graag voor de branche wilde spelen. Het team van CBM zijn de mensen die het echt doen.’ Hij herinnert zich ook de warme steun die hij een paar jaar geleden kreeg toen hij kampte met hartproblemen. ‘Toen merkte ik pas echt hoe mooi en warm de relaties zijn die we hebben opgebouwd. Ik ben verliefd geworden op de branche én op het team.’
De erfenis van 12,5 jaar leiderschap
Kees Hoogendijk laat een mooie nalatenschap achter. Een brancheorganisatie die staat voor samenwerking, innovatie en duurzaamheid. ‘Je kunt niet meer stoppen met deze koers,’ besluit hij. ‘De overheid en Europa blijven eisen stellen. In 2050 moeten we energieneutraal zijn. Dat lijkt ver weg, maar geloof me, als 12,5 jaar voorbij vliegen dan is 25 jaar ook in een oogwenk voorbij. We hebben de basis gelegd en nu moeten we door.’
Dankjewel Kees
Met passie, visie en een onverwoestbare dosis Rotterdamse daadkracht gaf Kees Hoogendijk de interieurbouw en meubelindustrie een nieuwe richting. Zijn nalatenschap? Een branche die toekomstbestendig is, trots op haar vakmanschap en klaar voor de volgende generatie makers. Dankjewel Kees!





