Nieuwsbericht

CBM enthousiast over programma DEB.nl

Profielfoto van Kees Hoogendijk
5 april 2023 | 3 minuten lezen

Koninklijke CBM is enthousiast over het programma DEB.nl. Maatregelen worden duidelijk uitgelegd en de ondernemer kan een eigen besparings- en uitvoeringsplan voor de komende jaren ontwikkelen. Aandacht voor energiebesparing is nodig, en vanuit CBM willen we onze leden daar graag in bijstaan.

De praktische opzet van DEB spreekt directeur Kees Hoogendijk aan. “Moeilijke beleidsmaatregelen moeten werkbaar en behapbaar worden gemaakt voor onze ondernemers. Dat is verdraaid lastig. Duidelijke informatie en uitleg waarom energiebesparing nodig is en welke stappen je als ondernemer kunt zetten, zijn een vereiste om de beweging op gang te krijgen die nodig is. Iedereen weet dat energiebesparing een must is om uiteindelijk onze CO2-uitstoot te verminderen, klimaatverandering tegen te gaan en om het voor elkaar te krijgen om afgesproken doelen te realiseren in Nederland maar ook in de meubelbranche. Het is tegelijk ook verre van gemakkelijk om het te doen. En daarom is ieder initiatief dat mogelijkheden voor energiebesparing uitlegt en helpt om concrete stappen te zetten een goed initiatief.”

Onderdeel bedrijfsvoering CBM leden
Het is goed, oordeelt CBM, als duurzaamheid en circulariteit een onderdeel worden van de bedrijfsvoering. “De echte stappen worden in de praktijk gemaakt. Daarvoor is nodig dat een knop omgaat. Hoe meer drempels je weghaalt, hoe begrijpelijker en toegankelijker je de informatie en uitleg maakt, hoe meer je de kansen vergroot dat noodzakelijke stappen ook echt gezet gaan worden. De digitale bespaar-assistent op DEB.nl is daarom een creatieve vondst. Energiebesparing en kostenbesparing gaan dan hand in hand. Juist in deze lastige tijd hebben ondernemers te maken met vele uitdagingen. Het grote voordeel van DEB.nl is, dat het een gratis platform is voor ondernemers en dat per sector waarin je actief bent en per adres bekeken en berekend kan worden hoeveel euro’s energiebesparing kan opleveren. Dat laatste is een heel belangrijke trigger. Daar prikkel je een ondernemer mee”, aldus Hoogendijk.

Doorvertaling naar portemonnee
CBM vertegenwoordigt bijna 600 meubelmakers en interieurbouwers. Ze zijn gevestigd in heel Nederland en sommige zijn gehuisvest in slecht geïsoleerde werkplaatsen. Als maakindustrie gebruiken we ook relatief veel stroom door gebruik van machines en relatief meer gas omdat het vaak grotere ruimtes zijn waar productie plaats vindt. Hoogendijk: “Ondernemers willen voor hun situatie weten wat de gebouw-gebonden en proces-gebonden energiebesparingsmaatregelen kosten en wat het oplevert. Dat is logisch want je praat over investeringen die ze moeten doen vanuit wetgeving. DEB maakt een doorvertaling naar de portemonnee. Ondernemers willen net als iedereen de terugverdientijd van hun investering weten en welke stappen het meest opleveren in de energierekening.”

Hulp bij energiebesparing
CBM merkt dat voor ondernemers in de meubelindustrie de afwegingen voor besparingsmaatregelen soms lastig kunnen zijn. “We hebben als sector gekozen voor een proactieve houding naar onze leden. In 2019 konden leden gebruik maken van energie-experts die op locatie een scan maakte om daarmee te kunnen rapporteren aan RVO. Ook de zogenaamde sectorscan met de mkb-energiecheck gaf de ondernemer richting hoe hij of zij ervoor staat ten opzicht van de branchegemiddelden.
Er zijn meerdere initiatieven gestart voor onze leden rondom monitoring, waaraan inmiddels al meer dan 200 bedrijven zijn aangesloten. Maar ook de collectieve inkoop van energie is sinds de energiecrisis meer onder de aandacht gekomen. Wij vinden deze diensten belangrijk om onze toegevoegde waarde te laten zien.
DEB.nl informeert en toont wat mogelijk is. Zo’n hulpmiddel hebben onze leden nodig. De wil om maatregelen te treffen is er echt wel, maar vaak weten ze niet waar ze moeten beginnen, hoe ze het moeten doen en bij wie ze dan kunnen aankloppen. Op veel vragen vinden ze bij DEB.nl een antwoord, en daarnaast mogen leden ons altijd bellen voor een advies”

Ambassadeurs
Energiebesparing en verduurzamen zijn nadrukkelijke thema’s waar CBM zich ook zelf actief mee bezighoudt. “Voorlichting geven en mogelijkheden schetsen is een belangrijke rol voor onze brancheorganisatie. We kennen prachtige voorbeelden van ondernemers die via CBM hun daken vol met zonnepanelen hebben liggen en daarmee hebben gekozen voor hele duurzame en energiebesparende maatregelen. Dat zijn ambassadeurs die we graag naar voren schuiven als voorbeelden voor anderen leden.”

Kees vervolgt: “Natuurlijk zijn we ook steeds in overleg met ‘Den Haag’ om ervoor te zorgen dat alles wat op ondernemers afkomt praktisch vertaald kan worden en werkbaar blijft. Een ondernemer moet heel veel ballen in de lucht houden. Als je dingen voor elkaar wilt krijgen, moet je op het juiste moment met passende voorbeelden en middelen in beeld zien te komen. Wij pleiten voor voldoende ondersteuningsfaciliteiten vanuit de overheid om alle doelen realiseerbaar te maken. Het is mooi dat ook DEB.nl op die manier mogelijk is gemaakt.”

CBM Energie
Ondernemers kunnen bij CBM aankloppen voor persoonlijk advies op maat over te nemen verduurzamingsstappen. Naast de collectieve energie inkoop geven we adviezen over zonnepanelen, subsidiemogelijkheden en bieden we leden speciale sensoren aan die alle informatie over het binnenklimaat vertellen. En wat te denken van speciale IR-verwarming met LED? Ook deze oplossing hebben we ontwikkeld met onze partners, waardoor behoorlijke besparing mogelijk is in de werkplaats door te werken met stuurbare lokale warmte daar waar het nodig is.

Hoogendijk: “Via onze website, nieuwsbrieven en gerichte mailingen brengen we onze leden ook op de hoogte van subsidiemogelijkheden, platforms en tips. Zo is vorig jaar de Subsidieregeling Verduurzaming MKB opengesteld waarop wij de leden wijzen, en actief aan de slag gaan met een uitvoerende partner. Natuurlijk attenderen we ook op gemeentelijke subsidiekansen. Voor de meeste ondernemers zijn subsidieregelingen en hoe ze werken een onbekende wereld. Wij zien het als onze taak om de leden hierop te attenderen. Zo stimuleren we telkens weer om energiebesparingsstappen te zetten.”