Formats voor medewerkers
Het centraal stellen van de medewerker heeft de afgelopen jaren een boost gekregen: wat hebben medewerkers echt nodig om de beste versie van zichzelf te zijn? Je moet als werkgever maatwerk kunnen bieden omdat ieder mens anders is. Ga met medewerkers een open gesprek aan. Zo kun je aansluiten bij de behoefte van je medewerker. We noemen dit jouw gesprek.
Het belang van dialoog
De meeste leidinggevenden en werkgevers zeggen dat ze de medewerkers zeer regelmatig spreken. Dat is dan vaak op de werkvloer of aan de koffietafel. Dit is anders dan een een-op-een gesprek met de medewerker. Door de juiste vragen te stellen en de medewerker zich te laten voorbereiden op het gesprek komt er een betere dialoog tot stand. Dit is wezenlijk anders dan bijvoorbeeld een beoordelings- of functioneringsgesprek waarbij de leidinggevende in veel gevallen meer aan het zenden is. Als er sprake is van dialoog, krijgt de medewerker de ruimte om te bespreken wat hij/zij nodig heeft. Dat kan gaan om opleiding of ontwikkelingsbehoefte maar het kan ook betrekking hebben op de privésituatie of samenwerking in het team. Alles wat impact heeft op het werkplezier en het goed kunnen functioneren kan aan bod komen.
Hoe pak je het aan?
Om een goede dialoog met de medewerker te hebben zijn gespreksformats ontwikkeld die dit mogelijk maken. Binnen de branche maken we gebruik van het format voor jouw gesprek. Een goede voorbereiding van beide partijen is essentieel. Als leidinggevende kun je van te voren de volgende uitnodiging sturen aan je medewerker, zodat deze op de hoogte is en zich alvast kan voorbereiden. Daarnaast adviseren wij leidinggevenden om deze toelichting op het “jouw gesprek” zorgvuldig door te lezen. Hierdoor kun je een waardevolle dialoog op gang brengen, zowel voor de medewerker als de werkgever. Daarnaast is het maken van goede afspraken en het opvolgen daarvan belangrijk. Onze adviseurs denken hierover graag met je mee.
Er zijn ook andere manieren om met elkaar in gesprek te gaan zoals de jaarlijkse cyclus van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Dit stimuleert medewerkers over het algemeen minder om hun wensen en behoeften bespreekbaar te maken. Veel ondernemers hebben de ervaring dat dit type gesprek vaak uitloopt op het verzoek om salarisverhoging.
Slechtnieuwsgesprek
Ook wanneer er afscheid genomen wordt van een medewerker kun je een format gebruiken. Denk hierbij aan situaties als het niet verlengen van een arbeidscontract, ontslag of een reorganisatie. Een slechtnieuwsgesprek is niet makkelijk en vereist een andere voorbereiding dan een regulier gesprek met een medewerker. Een handvat hiervoor kan helpen in de voorbereiding en om de emoties van de ander en van jezelf te kunnen managen. 90% van de kwaliteit van een slechtnieuwsgesprek wordt bepaald door de voorbereiding!
Neem voor meer informatie gerust contact met ons op.