DISC 

Goede communicatie en samenwerking zijn cruciaal voor het goed functioneren van een team/bedrijf en voor het werkgeluk van de medewerkers. En bijna overal vindt men dat het beter kan. Maar hoe dan? 

De DISC-persoonlijkheidsanalyse is een instrument dat in begrijpelijke taal inzicht geeft in voorkeursstijlen van gedrag en communicatie. Onderzoek heeft aangetoond dat gedragskenmerken kunnen worden onderverdeeld in vier hoofdgroepen die persoonlijkheidsstijlen worden genoemd. Mensen met vergelijkbare stijlen vertonen specifieke gedragskenmerken die gebruikelijk zijn voor die stijl. De vier letters D, I, S, en C vertegenwoordigen de vier persoonlijkheidsstijlen: 

Kennis van de DISC-persoonlijkheidsanalyse geeft de mogelijkheid om jezelf en jouw collega’s op een goede manier te begrijpen. Hierdoor kan beter worden aangesloten op de persoonlijke communicatiebehoeften, worden conflicten voorkomen of verminderd, worden verschillen in anderen beter gewaardeerd en wordt er gebouwd aan onderling vertrouwen. Ook in het dagelijks leven kun je de persoonlijkheidsstijlen makkelijk (leren) herkennen. 

Toepassing van DISC
Een DISC-analyse kan op individueel of op teamniveau worden uitgevoerd. In beide gevallen vullen medewerkers een vragenlijst in en krijgen ze een terugkoppelings-/coachingsgesprek met één van onze adviseurs. Medewerkers krijgen hiermee inzicht in de eigen voorkeursstijlen in gedrag en communicatie. Als team geeft het inzicht in communicatie en de dynamiek in een team en inzicht in de samenwerking. Door inzichten te krijgen in de verschillende voorkeuren van de medewerkers wordt ook duidelijk waar eventuele miscommunicatie ontstaat.

DISC is laagdrempelig en door het gebruik van de kleuren/typeringen ontstaat er een soort gemeenschappelijke taal. Een teamtraject wordt altijd afgestemd om aan te sluiten op de behoefte, maar ziet er globaal als volgt uit:

Week 1

Introductieworkshop voor het team (ca. 1 uur).

  • Waarom en met welk doel wordt er een DISC-traject gedaan? 
  • Wat is DISC (en wat is het niet)? 
  • Wat wordt er van de medewerkers verwacht en wat levert het op?
Week 2

Uitnodigen medewerkers om DISC-analyse in te vullen (per e-mail).

Het invullen van de vragenlijst duurt ca. 10-15 minuten.
Week 3 Inplannen terugkoppelings-gesprekken met individuele medewerkers.

Elke medewerker krijgt in ca. 30-45 minuten een toelichting op de uitkomsten van de analyse. 

Week 4 Teamworkshop (ca. 2-2,5 uur). De inhoud van de teamworkshop wordt mede bepaald aan de hand van het beoogde doel. Er wordt in ieder geval aandacht besteed aan het teamprofiel: kwaliteiten en uitdagingen binnen het team.
Week 5    

 

Voor de uitvoering hiervan zijn subsidies beschikbaar. Informeer hier gerust naar bij de adviseurs van CBM.