Nieuwsbericht

Level playingfield nodig voor toekomst meubelindustrie

Profielfoto van Kees Hoogendijk
21 maart 2025 | 2 minuten lezen

Haarlem, 20 maart 2025 – De Nederlandse meubelindustrie bevindt zich in een uitdagende transitiefase. Volgens het nieuwste onderzoeksrapport van Koninklijke CBM, branchevereniging voor interieurbouw en meubelindustrie werd de branche in 2024 gekenmerkt door een omzetdaling van 7%, waarbij vooral het hogere segment een krimp van meer dan 20% doormaakt. De meubelindustrie kampt met flinke uitdagingen: afnemende consumentenbestedingen, stijgende loonkosten en veel hogere energiekosten dan in de ons omringende landen. De overheid moet het vestigingsklimaat en de concurrentiepositie van de maakindustrie verbeteren om te garanderen dat er een toekomst blijft voor de meubelindustrie in Nederland.

De grote uitdagingen
De Nederlandse meubelindustrie wordt geconfronteerd met stijgende loonkosten en inflatie, die sterker toenemen dan in de omliggende landen. Daarnaast zijn de energiekosten in Nederland drie tot vijf keer hoger dan in de ons omringende landen, waardoor de concurrentiepositie van meubelfabrikanten flink verslechterd is. Dit zet de marges onder druk en maakt Nederlandse meubelproducten duurder dan die uit goedkopere productieregio’s zowel binnen als buiten Europa. Tegelijkertijd blijven consumenten aankopen uitstellen, mede door de verzadiging na de coronapandemie en een stagnerende woningmarkt.

Concurrentiepositie onder druk
Naast de kostenstijgingen en de afgenomen vraag wordt de concurrentiepositie van Nederlandse fabrikanten ook bedreigd door de groei van value-for-money-merken. Deze ketens winnen terrein door hun betaalbaarheid en functionele ontwerpen, wat vooral jongere huishoudens aanspreekt. Daarnaast groeit de import van fast-furniture uit China, terwijl er geen controle is of deze meubelen wel voldoen aan de hoge eisen voor duurzaamheid en circulariteit waar onze meubelfabrikanten zich aan moeten houden. Dit alles zet de marges onder druk en maakt dat investeringen om de meubelindustrie toekomstbestendig te maken opdrogen.

Strategische koerswijzigingen noodzakelijk
Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, moet de sector zich aanpassen en innoveren. Belangrijke strategische prioriteiten zijn:

  • Efficiëntere productieprocessen en kostenbeheersing door automatisering, gezamenlijke inkoop en strategische allianties binnen de sector.
  • Duurzaamheid en circulariteit, door o.a. een kwaliteitslabel als Made in the Netherlands te ontwikkelen voor duurzaamheid, circulariteit en duurzame materialen.
  • Aansluiting bij demografische trends door in te spelen op de groei van eenpersoonshuishoudens en vergrijzing met compacte, multifunctionele en ergonomische meubels.
  • Meer accenten op totaalinrichting en cross-category ontwikkelingen, door uitbreiding van het aanbod naar andere woonruimtes zoals keukens en buitenruimtes.
  • Doelgroepgerichte productontwikkeling door de introductie van betaalbare premiumproducten om jongere consumenten aan te trekken.

Vooruitzichten en marktprognose
Op korte termijn heeft de Nederlandse meubelmarkt te maken met lichte groei in nieuwbouw en huishoudensgroei, wat kansen biedt voor compacte en multifunctionele meubels. Op middellange termijn wordt verwacht dat demografische ontwikkelingen, zoals vergrijzing en een toename van kleinere huishoudens, zullen leiden tot een verhoogde vraag naar ergonomische en luxe compacte meubelen. In België en Duitsland blijft de woningmarkt achter, waardoor renovatie en herinrichting de belangrijkste groeimogelijkheden vormen.

Focus van overheid op concurrentiepositie en level-playingfield
CBM roept de sector op om gezamenlijk de uitdagingen aan te gaan en kansen te benutten. ‘Samenwerking en innovatie zijn cruciaal om de concurrentiepositie van Nederlandse meubelproducenten te versterken,’ aldus directeur Kees Hoogendijk. Daarnaast roept CBM de overheid op om het vestigingsklimaat in Nederland te verbeteren en de concurrentiepositie van meubelfabrikanten te verbeteren. Een level-playingfield is nodig om de toekomst voor de maakindustrie te garanderen en in het bijzonder die van de meubelindustrie in Nederland.

Bekijk het volledige onderzoeksrapport via de download op deze pagina: https://cbm.nl/publicatie/129-level-playingfield-nodig-voor-toekomst-meubelindustrie